Pozyskane środki zewnętrzne
Gmina Michałów w ramach zadania „EKOPRACOWNIA – ZIELONE SERCE SZKOŁY” realizowanego w ramach Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej utworzyła Pracownie OZE w szkole w Michałowie, na ten cel z WFOSIGW otrzymała dotację w kwocie 64 123,83 zł, która stanowi 90% wartości całości inwestycji.
Zakupino m.in materiały edukacyjne do pracowni OZE m.in. Photon OZE, Modułowe Pracownie Energia, Powietrze, Woda, model konwersji energii słonecznej; Klocki energia: wiatrowa, wodna, słoneczna; oraz stoliki, krzesełka i regały, monitor interaktywny.
Dodatkowym uzupełnieniem pracowni był w listopadzie 2023r wyjazd uczniów szkoły w Michałowie do Energetycznego Centrum Nauki w Kielcach i warsztaty „ Dom Logiczny, Dom EKOlogiczny” Na warsztatach dzieci mogły dowiedzieć się jakie możliwości dają źródła energii odnawialnych i wykonać doświadczenia z zestawem przeznaczonym do generowania energii elektrycznej.
Energetyczne Centrum Nauki Kieleckiego Parku Technologicznego to miejsce, którego celem jest popularyzacja nauki poprzez zabawę i eksperymentowanie. To przestrzeń przygotowana dla wszystkich niezależnie od wieku. W skład ECN wchodzą: m.in. Wystawa Energia, która jest podzielona na trzy strefy: „Ogień i Ziemia”, „Powietrze i Woda” oraz „Człowiek”
********************************************************************************
Gmina Michałów w ramach projektu „Utworzenie pracowni OZE w ZPO Michałów” zakupiła m.in materiały edukacyjne do pracowni OZE m.in. Photon OZE, Modułowe Pracownie Energia, Powietrze, Woda, model konwersji energii słonecznej; Klocki energia: wiatrowa, wodna, słoneczna; oraz stoliki, krzesełka i regały, monitor interaktywny.
W ramach zajęć, warsztatów i lekcji otwartych w pracowni omawiane są tematy dotyczące odnawialnych źródeł energii, w tym między innymi: odkrywanie możliwości Słońca jako źródła energii odnawialnej (poznanie procesu przekształcania energii słonecznej w elektryczną), poznanie zasad zamiany energii mechanicznej wiatru na energie elektryczną, odkrywanie właściwości wody jako odnawialnego źródła energii, energia biomasy i biopaliw.
Przykładowo zakupiony Photon wykorzystany jest na zajęciach, które umożliwią kształtowanie postawy proekologicznej, kształtowanie w dzieciach i młodzieży postawy szacunku dla środowiska przyrodniczego oraz konieczność poszukiwania alternatywnych źródeł energii, w zestawie są przykładowe scenariusze jednakże nie jest to ograniczenie. Nauczyciel pracujący z tym zestawem będzie go wykorzystywał do lekcji na temat OZE. Jeden z gotowych scenariuszy dotyczy oszczędzania energii, podczas lekcji z wykorzystaniem tego scenariusza będą poruszane kwestie związane m.in. z energią elektryczną i skąd ją pozyskiwać (OZE)
Zestaw zawiera:
● Photon™ Robot for Education
● Photon™ Magic Dongle
● Photon™ Mata Suchościeralna
● 10 inspirujących scenariuszy
● Uchwyt na mazak
● Mazak
● Zestaw pionków i kostek do gry
● Zestaw kolorowych karteczek
W związku z coraz większym zapotrzebowaniem na energię, wykorzystanie paliw konwencjonalnych zwiększało się, a to z kolei przełożyło się na poważne problemy środowiskowe. Pojawiła się zatem konieczność pozyskiwania energii w sposób przyjazny środowisku naturalnemu. W tej sytuacji jedyną racjonalną alternatywą dla paliw kopalnych są OZE. Energia, która wytwarzana jest z odnawialnych źródeł energii, emituje do atmosfery niewielką ilość gazów cieplarnianych oraz innych zanieczyszczeń. Oznacza to, że jest bezpieczna dla środowiska naturalnego, ponieważ pozostawia mniejszy ślad węglowy. W czasie, kiedy spalane jest paliwo kopalne, do atmosfery emitowane są duże ilości gazów cieplarnianych. Niestety, nie każdy zdaje sobie sprawę z ogromnego potencjału, jaki skrywa w sobie nasza planeta i otaczające ją zjawiska. Warto uświadamiać o nim dzieci i dorosłych, a nic nie spisze się w tym celu lepiej, niż wyposażona pracownia OZE.
RODZAJE ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII
Odnawialne źródła energii to tak naprawdę natura i otaczające nas żywioły. Energia wiatrowa, ta pochodząca z promieniowania słonecznego, energia geotermalna czy biomasa. Źródłem energii odnawialnej jest także powietrze. Korzystanie z odnawialnych źródeł nie wiąże się z długotrwałym deficytem. By pozyskać źródło energii odnawialnej do produkcji energii elektrycznej nie trzeba zakrojonych na szeroką skalę badań, ani wypraw eksploatacyjnych.
Energetyka wiatrowa – produkcja energii z wiatru następuje w specjalnych turbinach. Mogą być one ulokowane na lądzie (ang. onshore wind), a także na większych zbiornikach wodnych – morzach i oceanach (ang. offshore wind). Energia wiatrowa jest nie tylko tania w uzyskaniu, ale również wydajna. Schemat działania poszczególnej turbiny jest dość prosty i polega na konwersji energii kinetycznej w energię elektryczną.
Energetyka solarna – wytwarzanie energii i ciepła z wykorzystaniem promieniowania słonecznego następuje dzięki instalacjom fotowoltaicznym oraz kolektorom grzewczym. W przypadku kolektorów promieniowanie słoneczne poprzez konwersję fototermiczną jest przetwarzane na energię cieplną. W ogniwach z kolei promieniowanie słoneczne zostaje przetworzone na energię elektryczną
Energetyka wodna – do jej przetworzenia wykorzystywane są specjalne budowle hydrotechniczne, z wbudowanym systemem turbin, które zamieniają siłę płynącej lub opadającej wody w energię kinetyczną, a następnie elektryczną. Tego rodzaju elektrownie, oparte na działaniu wody odpowiadają za niemal 20 procent całkowitej produkcji energii na świecie.
Energetyka geotermalna – pod powierzchnią Ziemi występują zasoby wody, które mają od kilkudziesięciu do 100°C. Poprzez specjalne odwierty jest ona wydobywana, a następnie za pomocą odpowiednich instalacji przetwarzana w energię. Instalacje geotermalne działają przede wszystkim na obszarze Podhala w postaci popularnych term. Również pompy gruntowe czerpią z energii geotermalnej, dostarczając ciepło do naszych domów.
Energetyka pochodząca z biomasy – dzięki wysoko zaawansowanym procesom technologicznym, biomasa (stałe lub ciekłe substancje pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego, które ulegają biodegradacji, pochodzące z produktów, odpadów i pozostałości z produkcji rolnej i leśnej oraz przemysłu przetwarzającego ich produkty, oraz ziarna zbóż niespełniające wymagań jakościowych dla zbóż) pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego, przetworzona zostaje w paliwa stałe, płynne lub gazowe. W kolejnym etapie są one spalane i tym samym uzyskuje się ciepło oraz energię elektryczną. Kluczem jest jednak stosowanie już istniejących odpadów – nie zaś wykorzystywanie do celów energetycznych specjalnie tworzonych biokomponentów.